Klicka på länken: ABC-bloggen
I arbetet med att skriva och forma bokstäver har varje barn ett eget arbetsschema att arbeta efter.
Att skriva bokstäverna och forma dessa på ett funktionellt och energibesparande sätt är bra för allt kommande arbete när man ska skriva analogt.
Man behöver ha en känsla för åt vilket håll
man ska föra handen för att kunna forma de olika bokstäverna. Detta behöver tränas så det går automatiskt.
Hjärnan ska inte arbeta med att hela tiden försöka kopiera samma bokstav på olika sätt. Skrivandet ska ha ett flyt.
Man ska inte behöva tänka på hur varje bokstav ser ut, var man ska börja, fortsätta och sluta för att få ihop tecknet. Då tar det väldigt mycket energi och man blir snabbt trött när man skriver.
Detsamma gäller för siffrorna.
Därför arbetar vi nu med att skriva och forma bokstäverna i denna ordning enligt bilden till vänster här.
Många bokstäver börjar likadant, men har något som avviker. Det är det som gör våra bokstäver olika.
Bokstäverna är grupperade beroende på hur de skrivs, hur man börjar eller har något specifikt sätt att skrivas.
Detta ingår i modellen STL (Skriva sig till lärande) som vi jobbar efter i klass 1A.
Framöver kommer var och en att skaffa sig en egen personlig handstil, som vi alla gör. Men att ha en fungerande grund att utgå ifrån underlättar skrivandet för alla.
Läs gärna mer om modellen på Sveriges Kommunen och Landstings sida
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar